Jdi na obsah Jdi na menu
 


Chodci - ohrožený druh!

25. 11. 2014

Kdy?

Podle odborníků je statisticky nejrizikovější v rámci dne období mezi 6 - 7 hodinou radnní a 16 - 17 hodinou odpolední. Jde o čas, kdy se rozednívá respektive stmívá a současně je na komunikacích čilý ruch - lidé jezdí a chodí do práce nebo z práce. Podle Radiožurnálu například v loňském listopadu zahynulo na českých vozovkách 22 chodců, z toho převážná většina po tmě.

Kdo?

Jednou z nejohroženějších skupin chodců jsou senioři. Může za to jak jejich snížená obezřetnost, která se snižuje s rostoucím věkem, tak i jejich často nevhodné oblečení. To bývá obvykle tmavé a tudíž za snížených viditelnostních podmínek i hůře rozpoznatelné.

Kde?

Výše uváděné nehody se seniory se většinou dějí v okolí přechodů pro chodce, kdy senior vstoupí do vozovky znenadání. Všeobecně však platí, že převážná většina nehod s chodci se stane mimo obec. Podle celoevropských statistik je to až 80% všech srážek auta s chodcem.

Jak nehodě předcházet

V tomto případě by měli své chování změnit především chodci. Jsou totiž velmi ohroženou skupinou a nerozhoduje, zda dopravní nehodu způsobili či nikoliv. Z průzkumu odborníků vyplývá, že jede-li automobil rychlostí 60 km/h, skončí srážka v 90% případů smrtí chodce. Zejména mimo obec má tak většina srážek s chodcem tragické následky.

Chodci by proto měli používat oblečení s reflexními prvky. Ty podle rozsahu zvyšují viditelnost v noci 3x až 4x. Není vůbec od věci, pokud si na oblečení připnete i výstražnou blikačku, kterou používají na kolech cyklisti.

Podle Martina Faráře z Besipu ze statistik vyplývá, že chodci, kteří nepoužívají reflexní doplňky, jsou desetkrát častěji účastníci dopravních nehod se smrtelnými následky, než chodci s reflexními prvky.

Častou chybou chodců je také chůze po nesprávné straně vozovky, takže na auto jedoucí za ním reaguje se zpožděním. Chodci by si též měli uvědomit (a to nejen v noci), že na přechodu pro chodce nemají právo absolutní přednosti. Stejně tak by měli vozovku přecházet kolmo, nejkratší vzdáleností.

Na straně řidiče je důležité kromě úpravy vlastního stylu jízdy a předvídavosti zajistit kvalitní osvětlení vozidla. Pokud je to možné a nedochází k oslňování ostatních účastníků silničního provozu, používat co nejvíce dálková světla. Před jízdou pak zkontrolovat osvětlení a za špatných povětrnostních podmínek vždy očistit reflektory od případných nečistot a to i v průběhu jízdy.

V neposlední řadě by si měl řidič vozu uvědomit, že v případě, že vystupuje na vozovku z auta, sám se stává "ohroženým druhem". Ať máte defekt nebo jdete třeba otřít reflektory, rozhodně nevycházejte za šera nebo po tmě ven z auta bez reflexní vesty! Tato situace je velmi nebezpečná a případná srážka může skončit tragicky.